Mindfulness

 

 

Mindfulness – Психоедукативни приступ унапређењу менталне отпорности

 

У све захтевнијим условима живота – обележеним високим ритмом, сталним когнитивним оптерећењем и све чешћим осећајем преоптерећености – расте потреба за развијањем вештина које помажу у очувању унутрашње стабилности и повећању отпорности на стрес.

Mindfulness, односно пуна свесност, представља скуп техника и принципа који имају за циљ јачање пажње, регулацију емоционалних реакција и повећање присутности у свакодневним активностима. У оквиру психоедукативних програма Центра за примењену психологију (CPPSI), mindfulness се користи као развојна и превентивна метода, која омогућава учесницима да унапреде своје свакодневно функционисање.

 

Шта је mindfulness?

Mindfulness се дефинише као намерно и свесно усмеравање пажње на садашњи тренутак, уз прихватање тренутног искуства без осуђивања. Ова вештина подразумева вежбање способности да останемо присутни – како у пријатним, тако и у непријатним искуствима – и да изградимо здравији однос према сопственим мислима, емоцијама и телу.

У контексту психоедукације, mindfulness се користи за:

  • повећање толеранције на фрустрацију,
  • смањење реактивности на стресоре,
  • унапређење концентрације и радних капацитета,
  • боље препознавање и регулацију емоционалних стања.

 

Кључни принципи Mindfulness пракси:

  • Свестан приступ садашњем тренутку
    (Буђење из аутоматских или рутинских понашања како бисмо активно учествовали у сопственом животу и били присутни у њему.)

  • Без осуђивања тренутка
    (Приметићемо последице, препознаћемо корисност и штетност – али се нећемо бавити оцењивањем, избегавањем, потискивањем или блокирањем садашњег тренутка.)

  • Без везаности за тренутак
    (Посвећивање пажње сваком новом тренутку, уместо занемаривања садашњег тренутка због везивања за прошлост или стремљења ка будућности.)

 

Научна основа

Бројна истраживања у области психологије, психотерапије и неурокогнитивних наука указују на позитиван утицај mindfulness пракси на психофизичко функционисање. Уочен је позитиван ефекат на:

  • квалитет сна и опште субјективно благостање,
  • нивое хроничног стреса и анксиозности,
  • пажњу, когнитивну флексибилност и контролу импулса.

Ове користи документоване су кроз стандардизоване програме, као што су MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) и сродни модели, прилагођени различитим популацијама, укључујући ученике, запослене, родитеље и стручњаке у области образовања и социјалне заштите.

 

Примене методе у оквиру CPPSI

У CPPSI, mindfulness се примењује кроз јасно дефинисане и стручне психоедукативне активности, које укључују:

  • Вежбе дубоког свесног дисања – за усмеравање пажње и смањење напетости,
  • Вежбе визуализације и скенирања осећаја у телу – за препознавање телесних сигнала напетости,
  • Свесно извођење свакодневних активности – као начин за јачање присутности у реалном времену.

Ове активности се спроводе у оквиру индивидуалних сесија и групних радионица, у едукативном контексту, без клиничке интерпретације и задирања у терапеутске праксе.

 

Коме је намењено?

Mindfulness програми у Центру за примењену психологију намењени су:

  • особама које се суочавају са свакодневним стресом,
  • родитељима и наставницима који желе да развију емоционалну отпорност,
  • студентима и запосленима који желе да побољшају фокус и баланс,
  • свима који желе да повећају капацитет за самопосматрање и свесно реаговање.

Приступ је прилагођен узрасту, професији и степену претходног искуства са техникама усмерене пажње.

 

Закључак

Mindfulness, као облик психоедукације, нуди практичне алате за повећање стабилности, фокусираности и отпорности у свакодневном животу. Његова примена у образовном, породичном и радном окружењу може допринети смањењу стреса, бољем међулудском разумевању и повећању квалитета живота.

Центар за примењену психологију остаје посвећен развоју програма који повезују савремена научна сазнања са свакодневним потребама појединаца и заједнице.

 

 

Mindfulness – A Psychoeducational Approach to Enhancing Mental Resilience

In increasingly demanding life conditions – characterized by a fast pace, constant cognitive overload, and frequent feelings of being overwhelmed – the need for developing skills that help preserve inner stability and increase resilience to stress is growing.

Mindfulness represents a set of techniques and principles aimed at strengthening attention, regulating emotional reactions, and increasing presence in everyday activities. Within the psychoeducational programs of the Centrе for Applied Psychology (CPPSI), mindfulness is used as a developmental and preventive method that enables participants to improve their daily functioning.

What is Mindfulness?

Mindfulness is defined as the intentional and conscious directing of attention to the present moment, with acceptance of the current experience without judgment. This skill involves practicing the ability to remain present – both in pleasant and unpleasant experiences – and to build a healthier relationship with our thoughts, emotions, and body.

In the context of psychoeducation, mindfulness is used to:

  • increase frustration tolerance,

  • reduce reactivity to stressors,

  • improve concentration and work capacity,

  • better recognize and regulate emotional states.

Key Principles of Mindfulness Practices:

  • Mindful Approach to the Present Moment
    (Waking from automatic or habitual behaviors to actively participate in our own life and be present in it.)

  • Non-judgmental Acceptance of the Moment
    (We notice the consequences, recognize their usefulness or harm – but we don’t engage in judging, avoiding, repressing, or blocking the present moment.)

  • Non-attachment to the Moment
    (Paying attention to each new moment, instead of neglecting the present by being attached to the past or striving toward the future.)

Scientific Foundation

Numerous studies in the fields of psychology, psychotherapy, and neurocognitive sciences indicate the positive impact of mindfulness practices on psychophysical functioning. Positive effects have been observed on:

  • sleep quality and overall subjective well-being,

  • levels of chronic stress and anxiety,

  • attention, cognitive flexibility, and impulse control.

These benefits have been documented through standardized programs such as MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) and related models, adapted for various populations, including students, employees, parents, and professionals in the fields of education and social protection.

Applied Methods within CPPSI

At CPPSI, mindfulness is applied through clearly defined and professionally guided psychoeducational activities, which include:

  • Deep conscious breathing exercises – for focusing attention and reducing tension,

  • Visualization and body scanning exercises – for recognizing bodily signals of tension,

  • Conscious execution of everyday activities – as a way to strengthen presence in real-time.

These activities are conducted within individual sessions and group workshops in an educational context, without clinical interpretation or interference with therapeutic practices.

Who Is It Intended For?

Mindfulness programs at the Center for Applied Psychology are intended for:

  • people who are dealing with everyday stress,

  • parents and teachers who want to develop emotional resilience,

  • students and employees who want to improve focus and balance,

  • everyone who wants to increase their capacity for self-observation and conscious responses.

The approach is tailored to age, profession, and the level of previous experience with focused attention techniques.

Conclusion

Mindfulness, as a form of psychoeducation, offers practical tools for increasing stability, focus, and resilience in daily life. Its application in educational, family, and work environments can contribute to reducing stress, improving interpersonal understanding, and enhancing quality of life.

The Centре for Applied Psychology remains committed to developing programs that connect contemporary scientific knowledge with the everyday needs of individuals and communities.